Wednesday, May 2, 2012

SMS

Assalamualaikum

Setiap jalinan perhubungan, semestinya kita tidak lari dari menggunakan SMS sebagai alatan perhubungan sama ada dalam jarak dekat atau jarak jauh. Fid pernah baca berkenaan komunikasi dalam perhubungan sama ada ketika berkawan. Buku yang fid baca adalah berkenaan komunikasi dalam kehidupan seharian ditujukan orang sesiapa sahaja. Terdapat beberapa tips untuk mengekalkan perhubungan dengan penggunaan SMS:

1. SMS yang taip mestilah mempunyai ayat yang bermakna dan istimewa.

2. Tidak menggunakan bahasa yang terlalu ringkas. Contoh nya :

Si A : Awak sok kita ada kelas di Blok B kul 9pagi.

Si B : k

Sepatutnya Si B reply : 'Ok thanks for info.' (ini suggestion Fid tp terpulang kepada korang)


3. Tidak menggunakan ayat yang terlalu sambil lewa. Contohnya:

Si A : Awak saya nak mintak maaf jika ada tersalah bahasa dengan awak sepanjang kita berkawan. K           jumpa lagi. Assalamualaikum.

Si B : Xde. Wassalam

*Agak-agak anda apakah perasaan Si A?

So selepas ni jom kite sama periksa setiap SMS yang dihantarkan kepada anda dan anda reply kepada penerima. Jaga kata2 anda kerana ia boleh mengguriskan dan memberi tanggapan yang negatif kepada penerima.

3 comments:

Aya Ekeuchi said...

aku sll terima jwpn cenggitu..tue la hampa..haha!!

Fied said...

Hahahaha tu la pasal... Diorg x pernah nak faham perasaan kite kan? agak2 kalo kite wat bagi layanan macam tu apakah perasaan diorang?

Aya Ekeuchi said...

dia akan rasa sentap..ada 2 pilihan samada xamik kisah, atau teruskan sentap tue..wakaka =P