Tuesday, August 17, 2010

Bagaimanakah nasib mereka?


Kejam? Tidak berperikemanusiaan? Zalim? Tidak bertanggungjawab? Apakah perasaan anda bila melihat, mendengar, atau membaca kes-kes pembuangan bayi yang makin menjadi-jadi sekarang? Marah? Sedih? Atau hanya sekadar duduk dan menggeleng kepala tanpa ada apa-apa usaha untuk membetulkan keadaan? Dewasa ini kita sering dikejutkan dengan gejala-gejala pembuangan bayi yang disifatkan sebagai kejam dan tidak berperikemanusiaan.Gejala buang bayi in adalah berpunca daripada tidak menginginkan bayi tersebut akibat daripada keterlanjuran mereka dalam melakukan hubungan luar nikah dan kehadiran bayi tersebut hanya akan mengundang kejian dan tohmahan daripada masyarakat yang membuatkan meraka merasa tertekan dan mengambil jalan singkat dengan membuang bayi mereka tanpa perasaan simpati. Mereka sanggup membunuh darah daging sendiri. Mungkin mereka fikir kita yang tidak berada di situasi merasa sendiri pandai nak berkata-kata. Tidak kah mereka fikir sebelum melakukan perkara tersebut memberi kesan pada masa akan datang.

Bagaimanakah nasib anak-anak ini pada masa depan? Mereka tentunya tinggal di rumah keluarga angkat atau di rumah anak2 yatim... Kerana kesalahan ibu bapa, anak2 yang menerima balasan nya..

Di bulan ramadhan kali ni semakin banyak berita di dada akhbar berkisarkan kes2 pembuangan bayi. Mereka langsung tidak menghormati bulan Ramadhan. Bila difikirkan mereka amat lah beruntung di kurniakan anak-anak yang sihat. Tp bagaimana kepada mereka yang telah bertahun2 lame nya menunggu kelahiran seorang cahaya mata hasil daripada mahligai suci yang dibina. Aku yakin ini sume adalah ujian daripada ALLAH kepada mereka yang beriman.

No comments: