Monday, August 23, 2010

Apakah Erti Seorang Sahabat


Apa kah erti seorang sahabat pada diri anda? Bagi aku sahabat adalah seseorg yang sentiasa bersama walopun dalam keadaan senang or susah selain ahli keluarga aku. Selain itu tidak ada sedikit pun niat hasad dengki dan dendam. Aku baik pada sume orang tp apabila seseorang buat sesuatu yang diluar jangkaan aku tidak teragak-agak untuk aku bertindak kejam.
Cerita (1) :

"Nak dijadikan cerita aku berkawan dengan Si Nina yang aku percaya. Sejak dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah. Ketika di bangku sekolah aku berkenalan dengan Nina kerana kami berada di kelas yang sama. Walopun kami baik tetapi kami selalu juga bergaduh dan bermasam muka. Kadang2 aku sendiri tidak pasti apekah masalah yang Nina hadapi. Dia makin menjauhkan diri dari aku. Ape yang aku tahu die seorang yang suka mengikut perasaan sendiri. Dalam kriss tersebut aku dapat tahu dari seorang kawan yang Nina telah memberitahu yang aku ni seorang yang BUSUK HATI. Aku sendiri tidak tahu istilah 'BUSUK HATI' tu ditujukan untuk apa? Tp ketika itu aku hanya berdiam diri saja. Tak sangka seseorang yang dianggap sahabat boleh mengata diri aku ni sedemikian rupa. Mungkin ini semua salah faham dari pihak dia. (Think positive). Setelah abis sekolah rendah aku bersedia memaafkan apa yang telah dilakukan kepada aku.
Di alam sekolah menengah pula satu peristiwa berlaku lagi. Ketika di sekolah menengah aku sekali lagi ditakdirkan untuk berada di dalam sekolah dan asrama yang sama dengan Nina. Baru2 ini aku telah ditukarkan ke kelas yang sama dengan Nina. Setiap kelas jadual untuk kelas tambahan berbeza. Ketika di kelas baru, jadual kelas tambahan adalah pada hari sabtu. Aku bertanya kepada Nina sama ada aku perlu hadir pada hari sabtu atau tidak. Nina menyatakan "tidak perlu datang kerana tidak ada perkara penting". Oleh kerana itu pada hari sabtu aku tidak hadir ke kelas. Pada hari isnin, aku telah dipanggil oleh guru berkenaan ketidakhadiran aku ke sekolah. Aku menyatakan bahawa Nina telah memaklumkan bahawa aku tidak perlu hadir ke kelas. Guru juga telah memaklumkan bahawa Nina telah memberitahu bahawa dia telah mengejutkan aku dari tidur tetapi aku tidak bangun. Aku tidak boleh terima kenyataan dari Nina kepada guru kerana aku sendiri melihat die menuju ke bilik air dan bersiap untuk ke kelas. Nina tidak mengejutkan aku dari tidur seterusnya telah memburuk2kan nama aku depan guru. . Aku sendiri tidak faham apekah disebalik kata nya itu. apekah niat die seperti ingin menikam aku dari belakang. Dia dengki dengan aku ke? Ape istimewa nya aku ni? aku rase aku hanya seorang manusia yang kerdil yang mahu menumpang dan berjaya di dunia ini. Aku bertekad untuk menjauhkan diri dari Nina kerana aku mula tidak mempercayai nya. Tp dengan tindakan aku itu, menda yang tidak sedap didengar berkenaan tindakan aku ini. Apabila berjumpa dalam bilik asrama dia wat muka tidak bersalah. Sakit nya hati ini melihat sandiwara nya sejak dari dulu lagi. Tp hati kecil aku masih mahu memaafkan diri nya. Aku hanya berdoa semoga dia berubah sikap dan seterusnya lebih matang..... "

Moral of story :
1. Kita hendaklah sentiasa pandai memilih kawan.
2. Kita hendaklah sentiasa menjadi seorang pemaaf agak jiwa kita lapang.
3. Dan yang penting sentiasa check hati kite....


No comments: