Sunday, September 28, 2014

Tidak dapat menerima pandangan orang lain

Assalamualaikum, 

Kadang-kadang dalam satu keluarga atau dalam berkawan, bukan semua perhubungan itu indah dan tiada masalah. Antara nya perkara yang selalu terjadi adalah seseorang yang tidak dapat menerima idea atau pandangan orang lain dengan baik.

Tapi kenapa????

Adakah kerana keegoan yang tinggi???

Tapi sekurang-kurangnya ada orang lain yang tampil melontarkan idea untuk kebaikan bersama. Bila ada sebelah pihak yang hanya berdiam diri dan hanya mendengar tanpa memberi respon. Tiada komunikasi maka ada pihak yang terasa hati dan rasa dipinggirkan.  Kita sebagai manusia biasa bukan boleh membaca fikiran mereka tanpa diluahkan

Orang seperti ini hanya merasa pendapat dia yang terbaik. Bila pendapat nya dibangkang atau dipertikaikan, mula mengatakan 'kamu sahaja yang betul', 'kamu sahaja yang terbaik'

Berikut adalah tips untuk menghadapi orang seperti ini:

1. Berdiam diri

-  Berdiam diri adalah cara yang terbaik dan senang. Kadang-kadang orang seperti ini sukar untuk ditegur dan mempunyai keegoan yang tinggi. Bila berdiam diri maka tiada persengketaan timbul.

2. Sabar dan terus bersabar

sumber : google

- Sebenarnya tak semua orang mampu bersabar dan kesabaran seseorang tu ada tahap nya sendiri. Tapi berusaha untuk sabar k. 

3. Memberi pendapat dengan berhemah

- Setiap teguran dan pendapat perlulah disampaikan dengan penuh kelembutan dan berhemah. Maksudnya berkata-katalah dengan menggunakan bahasa yang lembut dan sopan.

Sekian.. 


No comments: